Anketa

Ako sa Vám páčia naše nové stránky?
 

Zber odpadu

Prihlásenie



Kompa

   Cesta k železničnej stanici pokračovala kompou cez Hron ku štátnej hradskej pod Orovnicou. Na prepravu cez Hron v minulosti používali plte, neskôr loďky, ktoré dedinčania volali Ladiky. Na prepravu záprahu / voz ťahaný dobytkom /, používali kompu, ktorá bola zhotovená z dvoch časti - lodí, dlhých 10 - 12 m a širokých v strede 2,5 m, ktoré boli na koncoch zúžené na 1,5m. Tieto lode boli navzájom spojené opracovaným dubovým

rámom, ktorý bol vyplnený fošňami. Na jednej strane bol do rámu zakotvený stožiar / Čiga /, s dvomi do seba zapadajúcimi cca 15 cm kolesami so žľabom. Kolesá sa pohybovali na natiahnutom oceľovom lane, ktoré bolo na brehoch stabilne ukotvené. Podľa výšky hladiny vody ho bolo možné šponovať alebo uvoľňovať. Na rýchlu prepravu jednostlivcov cez Hron slúžila popri kompe aj loďka. Cez zimu, keď voda na Hrone začala hustnúť, musela kompa a loďka z Hrona von. Na druhú stranu Hrona sa prechádzalo po ľade. Takýto prechod nemusel vždy končiť šťastne. Prievoz cez Hron bol spravovaný obcou. Prevozníci - kompári, boli volení občanmi. Blízko prechodu cez Hron mali murovanú miestnosť, v ktorej aj spávali, lebo služba bola nepretržitá. Najdlhšie túto službu vykonával známi kompár Jozef Vlčko st. so svojimi potomkami. Po ňom boli kompármi Ján Horniak, Ján Baláž, Michal Šimkovič, Ján Suchý a ďalší. Kompa zanikla postavením mosta cez Hron v rokoch 1964 až 1966.

 

Reklama

Reklamný prúžok
Reklamný prúžok

Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player

Tento web používa na poskytovanie služieb a analýzu návštevnosti súbory cookie. Pre použítie tohoto webu potvdte prosím súhlas.

Súhlas s používaním cookies na tejto stránke.